img55647_34cce26aa5678f073e6aacc50772c450

Θοδωρής Αθερίδης

Είθισται στις εισαγωγές των συνεντεύξεων να γράφουμε όμορφα πράγματα για τον συνεντευξιαζόμενο. Είναι μεγάλη ευτυχία όταν, όχι μόνο τα εννοείς, αλλά φοβάσαι και μήπως φανείς υπερβολικός/ δεν ξέρεις ποιο επίθετο να πρωτοδιαλέξεις/ πιστεύεις πως ο συγκροτημένος λόγος του μιλάει από μόνος του και τα σχόλια σου περιττεύουν. Όταν δε,  αυτό συμβαίνει για έναν ηθοποιό τόσο αγαπημένο όσο ο Θοδωρής Αθερίδης, ε, τότε ο δημοσιογράφος ξεχνάει τους καλούς του τρόπους και γράφει μια εισαγωγή σαν αυτή.

Για αρχή θα ήθελα να μου πείτε λίγα λόγια για τη δική σας εμπειρία συμμετοχής και τον ρόλο σας στην ταινία Με χωρίς γυναίκες του Βαγγέλη Σεϊτανίδη.

Μαζί με τον Δημήτρη Ήμελλο μοιραζόμαστε τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους. Είναι ένα road movie όπου δίνεται η δυνατότητα σε δύο ανθρώπους της δικής μας γενιάς, των σαραντάρηδων-σαρανταπεντάρηδων, να επανακαθορίσουνε τη σχέση τους και τον εαυτό τους, μέσα από συγκρούσεις και απωθημένα που κατά καιρούς είχανε μαζέψει. Οπότε βλέπουμε με αρχή – μέση – τέλος μια τέτοια περιπλάνηση. Περιπλάνηση και προς την Πελοπόννησο, στον Πύργο Ηλείας και στα Φιλιατρά, με πρόσχημα ότι ψάχνουμε να βρούμε μια φίλη. Στην ουσία είναι και μία εσωτερική περιπλάνηση, του επανακαθορισμού της σχέσης, της φιλίας και του ίδιου μας του εαυτού.

Θα πιαστώ από τη λέξη «απωθημένα» που είπατε. Οι ήρωες της ταινίας ανατρέχουν στο παρελθόν και μία σκέψη που κάνω πάνω σε αυτό, είναι πως συνήθως το παρελθόν μας απασχολεί είτε επειδή δεν είμαστε καλυμμένοι με το παρόν που ζούμε, είτε επειδή έχουμε αφήσει κάποια άλυτη εκκρεμότητα. Από τα δικά σας λεγόμενα κατάλαβα ότι αυτό ισχύει και για τον ήρωα σας. Είναι όμως αυτός ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων μας;

Κοιτάξτε, το να αναπολήσεις το μέλλον δεν γίνεται, γιατί δεν υπάρχει, δεν έχει έρθει. Με το τρέχον παρόν διαρκώς ασχολείσαι και μόνο με το που υπάρχεις. Το μόνο που μπορείς πραγματικά να σκεφτείς για να βγάλεις κάποια συμπεράσματα είναι το παρελθόν σου. Το τι έχεις κάνει μέχρι τώρα, το τι ενδείξεις έχεις για το τι μπορείς να κάνεις… Ούτως ή άλλως, αντικειμενικά, μόνο αυτό μπορεί να συμβεί. Βέβαια,  έτσι όπως θέτετε εσείς το ερώτημα, καταλαβαίνω πως καλό είναι να κάνεις σχέδια για το μέλλον και να ασχολείσαι με αυτά. Σαφέστατα, αυτή είναι η αισιόδοξη στάση της ζωής και είναι και μια γεμάτη ζωή. Δεν έχουμε όμως πάντα την ευκαιρία να το κάνουμε. Ακόμα και για να βρούμε αφορμές, ώστε να κάνουμε κάτι στο μέλλον, πρέπει να αντλήσουμε από το παρελθόν μας πράξεις, στάσεις, χειρισμούς του παρελθόντος ώστε να αντλήσουμε τις δυνάμεις μας και να εμπνευστούμε.

 

Ανατρέχοντας λοιπόν στο δικό σας παρελθόν, και συγκεκριμένα στην εμπειρία σκηνοθεσίας που αποκτήσατε από την ταινία Μία μέλισσα τον Αύγουστο, άλλαξε κάτι στο τρόπο που αντιμετωπίζετε την υποκριτική ή τον εκάστοτε σκηνοθέτη που σας καθοδηγεί;  

Η αλήθεια είναι πως είμαι πολύ πειθαρχημένος και καλός νομίζω συνάδελφος… Πρέπει με εμένα οι σκηνοθέτες, λογικά, να μην έχουν πρόβλημα γιατί πειθαρχώ πάρα πολύ στα ζητούμενα τους και στον τρόπο που θέλουν να δουλέψουν. Προσαρμόζομαι δηλαδή στις απαιτήσεις τους. Αυτό το είχα πάντα, δεν χρειαζόταν να κάνω ταινία. Από τότε που έκανα ταινία βέβαια, κατάλαβα πραγματικά ότι ο κινηματογράφος για να έχει κάποιο αποτέλεσμα θέλει την υπομονή και την πειθαρχία όλων.

Έχετε δοκιμάσει και τους τρεις ρόλους, του σεναριογράφου, του σκηνοθέτη, του ηθοποιού. Ξεχωρίζετε κάποιον;

Όταν κάνω μία ταινία εγώ τη βλέπω ως ένα πράγμα. Κάθε δουλειά έχει τη δική της γοητεία. Όταν κατασκευάζεις ένα σενάριο κατακλύζεσαι από την ποίηση στον χώρο των ιδεών. Όταν σκηνοθετείς πραγματώνεις ένα ποιητικό χώρο, έναν χώρο ιδεών και αυτή είναι η πιο σκληρή δουλειά από όλες. Όταν είσαι ηθοποιός βουτάς μέσα και γίνεσαι κομμάτι που μιλάει για αυτό το πράγμα. Τα δύο είναι πιο πρακτικά, το ένα είναι πιο ιδεαλιστικό, ο σεναριογράφος δηλαδή. Ο σκηνοθέτης είναι μάστορας. Έχει να αντιμετωπίσει την ύλη ως έχει: από τον φορέα στον οποίο αποτυπώνει την εικόνα του, είτε αυτός είναι ψηφιακός είτε είναι φιλμ, από την πόρτα που μαγκώνει, τον τοίχο που τον ενοχλεί, τα χρώματα που θα βάψει… Είναι πρακτικά πράγματα που σε απορροφούν πολύ. Το μόνο πράγμα που μου αρέσει από τον σκηνοθέτη είναι η δυνατότητα που σου δίνεται να αφηγηθείς την ιστορία ακριβώς όπως θες εσύ. Όλα τα άλλα είναι πολύ κουραστική δουλειά. Ο ηθοποιός έχει την χαρά να μπορεί να ναρκισσευτεί πως, μέσα από το πρόσωπο του, θα ξυπνήσει αυτό που κάποιος ονειρεύτηκε -σε μια ποιητική βάση και σε ένα ιδεαλιστικό επίπεδο, να του δώσει σάρκα και οστά. Και οι τρεις διαδικασίες έχουν μια ομορφιά.

Όλα αυτά τα χρόνια διατηρείτε ένα πολύ χαμηλό προφίλ και υποθέτω πως αυτό είναι μία συνειδητή επιλογή. Γνωρίζετε όμως αρκετά καλά αυτό που ονομάζουμε “ελληνικό star system”.  Θα ήθελα να μου πείτε αν βλέπετε να έχει αλλάξει κάτι τα τελευταία χρόνια και πώς βλέπετε να εξελίσσεται η… “ελληνική showbiz”.

Να σας πω την αλήθεια δεν ξέρω, δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις, δεν βλέπω να έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Ίσως το να δοθεί κάποια ευκαιρία, γατί κάποιες δουλειές θα γίνουν με ελάχιστα χρήματα, οπότε η συμμετοχή σε αυτές λογικά θα είναι πιο πολύ από όρεξη και αγάπη για τη δουλειά παρά για ευκαιρία για να φτιάξεις όνομα… Δεν αλλάζουν όμως έτσι εύκολα τα πράγματα, αν άλλαζαν θα ήμασταν χαρούμενοι που έχουμε κρίση.

Οι υπέρογκοι μισθοί που ακούγαμε παλιότερα, και όλη αυτή η εικόνα που πλάθαμε εμείς οι θεατές στο μυαλό μας, υπήρχε και εξακολουθεί πράγματι να υπάρχει;

Να εξακολουθεί όχι, άλλα κάποια στιγμή αυτοί που παριστάνε τα πρώτα ονόματα στην τηλεόραση είχαν αμειφθεί αρκετά καλά. Αλλά ήταν περιστασιακό, ακόμα και αυτοί που αμειφθήκαν έτσι, δεν έγιναν πλούσιοι, απλά για κάποιο διάστημα έζησαν καλύτερα. Αυτό συνέβη, για να είμαστε ακριβολόγοι.

*Εκτός από την ταινία Με Χωρίς Γυναίκες που κάνει πρεμιέρα στις 13 Φεβρουαρίου, έχετε τη δυνατότητα να απολαύσετε τον Θοδωρή Αθερίδη και στο θέατρο, συγκεκριμένα στο Μικρό Παλλάς, όπου έχει ανέβει το νέο του έργο Πράματα και ΘάματαΣτα σκαριά και στην προετοιμασία βρίσκεται και η δεύτερη κινηματογραφική του ταινία, Από έρωτα.

Say Something

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.